Tim Robbins interjú Debrecen

Tim Robbins már alig várja, hogy társulatával elkápráztassa a debrecenieket – exkluzív interjú

Kultúra

Az Oscar-díjas Tim Robbins színházi társulata a The Actors’Gang szeptember 18-19-én lép fel Debrecenben a Csokonai Nemzeti Színházban. A színész szakmai irányítása mellett 41 éve működő amerikai együttes most egy különleges – a színész által írt és rendezett – előadással érkezik a cívisvárosba. A színészt a darab keleletkezésével kapcsolatban kérdeztük.

Fotó: Tim Robbins szerzőnkkel, Vida Virággal

A Ramazuri (Topsy Turvy) témája a pandémia. Miért érezte, hogy meg kell szólalnia a témában szerzőként és rendezőként?

Volt történelem szakos hallgatóként nem akartam elhinni, hogy eljön az az idő az emberiség történelmében, hogy lezárják az egész világot… Kiváncsian szemléltem, hogy mi lesz ennek a következménye és a kimenetele. Megértettem az okát, de azt is kerestem, hogy mi vezetett ahhoz, hogy most itt tart az emberiség és miért vagyunk most a házak rabjai. Számomra ez az időszak  – amelyen mindannyian átmentünk a járvány során – egy nagyon természetellenes állapot volt.

Mikor kezdett dolgozni a darabon és mi cselekmény fő szála?

A Ramazurit akkor kezdtem el írni, amikor Londonban karanténban voltam egy forgatást megelőzően. A darabban az eseményeknek egy kórus az elszenvedője, akiknek a közös éneklés élményét veszi el a pandémia. Az egyéni történetek mellett a cselekmény egy metaforikus síkon is játszódik  – görög istenek jelennek meg a Földön, akikkel a kar tagjai párbeszédbe lépnek.

Tim Robbins üzenete a debrecenieknek:

Az Európai kultúra szerves és autentikus része a görög mitológia, az iskolarendszerben mindenki tanult róla. De nem tudom, hogy az amerikai közönség mennyire tudott elköteleződni a darab áthallásaival.

Nem gondolom, hogy komolyabb mitológiai háttértudással kell rendelkeznie a közönségnek, ahhoz, hogy követhető legyen a Ramazuri előadás. A darab érdekessége inkább a formátum, amely követi a görög drámai hagyományokat. Egyébként én tanultam görög mitológiát így biztosan tudom mondani, hogy görög irodalom oktatása része az amerikai iskolarendszernek is. 

Őrzök egy színházi ajánlót, amelyen az előadás címe még Aphrodite volt. Miért változtatta meg a darab címét röviddel a bemutató előtt?

Egy színházi munkafolyamat alatt sok minden változhat, így az előadás címe is. A darab érésével párhuzamosan alakulásával változott a cím. Amikor elkezdtem írni az Aphroditét, akkor még ez valójában csak munkacím volt. Amikor próbáltunk és a színészek előadásában hallottam a párbeszédeket, akkor rájöttem, hogy a Ramazuri sokkal kifejezőbb cím lesz, mert utal arra a felfordulásra, arra a az állapotra, helyet a pandémia során éltünk át, hogy ‘minden a feje tetején állt’. 

– Vida Virág –

Debrecenbe jön az Oscar-díjas Tim Robbins és társulata